Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výukové cíle muzejní edukace jako prostředek rozvoje funkční spolupráce školy a muzea
Horská, Petra ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent) ; Šobáňová, Petra (oponent)
Předkládaná práce prezentuje komplexní analýzu výukového cíle muzejní edukace v kontextu spolupráce školy a muzea z pozice humanistického pojetí vzdělávání. Téma a pojetí práce vycházejí z předpokladu, že výukový cíl je významným prvkem při plánování a realizaci výuky a jedním z prostředků rozvoje funkční spolupráce obou jmenovaných institucí. Teoretická část práce se zabývá výukovým cílem v návaznosti na vymezení muzejní edukace. Stěžejní je nejen základní ukotvení pojmu výukový cíl, ale také analýza obsahového pojetí cílů muzejní edukace, analýza práce muzejního pedagoga s cíli a ukotvení cíle ve vztahu k ostatním komponentám procesu muzejní edukace. Akcentována je také problematika autoevaluace vzdělávacích výsledků. V neposlední řadě se práce v teoretické rovině dotýká tématu spolupráce školy a muzea z historické perspektivy i z perspektivy rámcových vzdělávacích programů jako systémových předpokladů spolupráce. Empirická část se zaměřuje na kvalitativní výzkum, jenž se v první fázi prostřednictvím rozhovorů s učiteli zabývá reflexí výukových cílů muzejní edukace z hlediska očekávání učitelů základních škol, kteří se svými žáky navštěvují vzdělávací programy v muzeu. V druhé fázi výzkum na pomezí případové studie a akčního výzkumu analyzuje výukové cíle konkrétního edukačního programu a na...
Muzejní fenomén a muzejní pedagogika v prostředí Jihočeského muzea v Českých Budějovicích
ŠVEJKAROVÁ, Hana
Zmapování muzejní pedagogiky v Jihočeském muzeu, její prostředky a uplatnění v programové nabídce Jihočeského muzea jako cesta k výchovnému zhodnocování volného času, neformální edukaci a k naplnění obecné mezinárodně respektované definice, která je součástí Profesního etického kodexu muzeí, přijatou organizací ICOM při UNESCO "Muzeum je stálá nevýdělečná instituce ve službách společnosti a jejího rozvoje, otevřená veřejnosti, která získává, uchovává, zkoumá, zprostředkuje a vystavuje hmotné doklady o člověku a jeho prostředí za účelem studia, vzdělávání, výchovy a potěšení"
Význam muzeí ve výchovně vzdělávacím procesu středních škol
Martauzová, Alena
Úvodní část bakalářské práce je věnována problematice didaktických prostředků, zejména aktivizujícím metodám výuky. Zvláštní pozornost je věnována prostředkům, které využívají ve své specifické práci muzejní pedagogové. Autorka se věnuje tématu muzejní pedagogiky, edukačnímu potenciálu muzeí a na příkladu Dětského muzea MZM v Brně uvádí základní požadavky při tvorbě interaktivních výstav. V práci jsou shrnuty možnosti spolupráce Dětského muzea a středních škol a také role muzea v plnění výchovně vzdělávacích cílů středních škol. Ve druhé, praktické části, podává autorka přehled výukových metod využívaných v Dětském muzeu MZM v Brně a zabývá se významem didaktických pomůcek v práci muzejních pedagogů. Dále předkládá návrh didaktické hry určené pro žáky středních škol vhodné jako aktivizační prvek do přírodovědné výstavy Dětského muzea a podrobný návod na výrobu didaktické pomůcky k této hře.
Muzeum jako místo setkání pedagogiky školní a mimoškolní
HRŮZOVÁ, Jana
Tato práce se zabývá propojením školního vyučování s muzejními vzdělávacími aktivitami. Zaměřuje se především na možnosti základních škol. Hodnotí, jakým způsobem se může muzeum uplatnit při realizaci vzdělávacích aktivit. Upozorňuje na konkrétní formy vzdělávacích aktivit v muzeu. Podrobně je zaměřena na vymezení jednotlivých výukových metod, které lze upřednostnit v rámci muzejního vyučování. V diplomové práci je vymezena úloha muzejního vzdělávacího programu, který je uplatnitelný v rámci projektového vyučování ve škole. V celé práci je patrná snaha propojit možnosti mimoškolní výuky probíhající v muzeu se školní výukou. Muzejní výuka je chápána jako doplňující a rozšiřující pro školní výuku. Přesto se však neustále zdůrazňuje jedinečnost muzea. Muzeum díky prostředí odlišného od školy může nabídnout nevšední zážitek spojený s výukou.
Muzejní animace v pedagogice volného času
HRŮZOVÁ, Jana
Práce se zabývá problematikou muzejní pedagogiky a jejím významem ve volném čase. Teoretická část vymezuje pojmy muzejní pedagog a muzejní animátor a zdůrazňuje provázanost obou termínů. Pohled do historie muzejní pedagogiky shrnuje nejvýznamnější události ve vývoji muzejní pedagogiky jako vědy. Teoretická část objasňuje především vztah muzejní animace k pedagogice volného času. Praktická část obsahuje popis projektů realizovaných v rámci Muzea Vysočiny Třebíč. Uplatňují se především metody pedagogiky zážitku a animace. Zvolené postupy korespondují s věkem a zájmy účastníků. Praktická část zdůrazňuje také spolupráci mezi muzeem a školou v rámci edukačního procesu. Úspěšná činnost muzea v oblasti muzejní animace je ovlivněna mnoha faktory. Nejdůležitějším z nich je osobnost pedagoga nebo animátora, který v dané instituci působí.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.